Seksualno prenosive bolesti (STDs)

Seksualno prenosive bolesti ili skraćeno STDs su grupa infektivnih oboljenja koja se prenose bilo kojom vrstom seksualnog kontakta. Sve seksualno aktivne osobe bez obzira na vrstu seksa koji upražnjavaju su pod rizikom od seksualno prenosivih oboljenja.

Mladi i seksualno prenosive bolesti.

STDs su veoma rasprostranjene među tinejdžerima. Svake godine se kod 4 miliona tinejdžera dijagnusticiraju STDs. One se javljaju kod svakog četvrtog tinejdžera! Oko 25 % svih STDs se pojavljuje kod tinejdžera. Ako ste seksualno aktivni, naročito ako ne primjenjujete mjere zaštite nalazite se pod rizikom infekcije od seksualno prenosivih infektivnih bolesti.

Najugroženiji su oni tinejdžeri koji upražnjavaju nezaštićeni seks, koji su imali seksualne kontakte sa više od jednog partnera ili ako su imali seks sa nekim koji već ima ili je imao neku od seksualno prenosivih bolesti.

Kakve su posljedice seksualno prenosivih bolesti?

STDs mogu uzrokovati široki raspon simptoma. Neke STDs mogu izazavati blage tegobe, a neke pravu zdravstvenu katastrofu i životnu dramu.

STDs oboljenja su nezgodna i zbog toga što često nemaju uočljive simptome. Na primjer moguće je osjetiti samo blagi nadražaj vanjskih genitalija. Moguće je osjetiti i jake tegobe slične gripu koje ne moraju uvijek ličiti na simptome seksualno prenosivih bolesti.

Za neke od STDs, kao što su herpes infekcije i HPV infekcije još uvijek nema lijeka iako su to najčešće seksualno prenosive infekcije kod tinejdžera. U neizlječive STDs svakako spada i AIDS. Iako možete osjetiti veoma blage tegobe STDs mogu dovesti do teških i trajnih posljedica po Vaše zdravlje. Jedan od najtežih posljedica STD je sterilitet i infertilitet.

Šta treba da radim ako posumnjam da imam seksualne prenosive bolesti?

Ako posumnjate da ste inficirani nekom od STDs veoma je važno da zatražite stručnu pomoć radi diagnostike eventualne njege i liječenja. Rano liječenje će zaustaviti dalje širenje ovog prenosivog oboljenja i nastanak trajnog oštećenja Vašeg zdravlja.

Neke od najčešćih STDs oboljenja u tinejdžerskom uzrastu su: Hlamidia i gonoreja, Genitalni herpes, Trihomonas vaginitis, Humani papiloma virus, Sifilis.

Hlamidia i gonoreja

Ova oboljenja ne moraju pokazivati nikakve simptome. Neki od najčešćih simptoma ovih oboljenja ako se pojave su: obilan vaginalni iscjedak, bol u malom stomaku i gljivična infekcija grla. Ako se ne liječe ova oboljenja dovode do neplodnosti.

Genitalni herpes

je često STD oboljenje uzrokovano virusom. Ovaj virus u genitalnoj regiji može uzrokovati bolni otok kože koja je prekrivena sitnim mjehurićima. Postoje lijekovi koji koji ublažavaju simptome ovog oboljenja, smanjuju učestalost ponavljanja, ali ga ne liječe.

Trihomonas vaginitis (Trichomonas vaginalis)

e parazit koji može biti prisutan bez ikakvih simptoma u vagini i sjemenoj tečnosti muškarca. Kod žena može izazavati obilan pjenušavi vaginalni iscjedak veoma intenzivnog i neprijatnog mirisa.

Humani papiloma virus (HPV)

uzokuje genitalne bradavice, a neke vrste ovog virusa mogu izazvati i rak grlića maternice.

Sifilis (Syphilis)

e zarazna polna bolest koju izaziva bakterija Spiroheta. Danas je sifilis rijedak ali još uvijek nije u potpunosti iskorijenjen. Sifilis se može dobiti seksulanim putem ili putem dodira sa nekim ko je inficiran. Širi se preko otvorenih rana i osipa koji sadrže bakterije koje mogu proći kroz sluznicu i povrede na koži.

Sifilis ne stvara trajni imunitet pa je poslije uspješnog izliječenja moguća ponovna zaraza. Bolest se razvija u nekoliko stadijuma: primarni, sekundarni, latentni i kasni stadijum.

Tri nedelje poslije infekcije sifilisom koliko traje period inkubacije, najčešće na koži ili sluznicama anogenitalne regije pojavljujese bezbolan čir (tvrdi šankr). To je mjesto prodora bakterija u organizam.

Ubrzo se javljaju promjene na okolnim limfnim žlijezdama koje oteknu ali su bezbolene. Ako se ovaj čir ( tvrdi šankr) razvije u vagini ili rektumu može ostati neprimijećen. U primarnom stadijumu šanker je jako zarazan. Do pronalaska penicilina sifilis je bio smrtonosna bolest.

Kao i kod drugih STDs upotreba kondoma smanjuje rizik od infekcije ali je i ne isključuje u potpunosti.

Mogu li izbjeći STD infekciju?

Najsigurniji način da izbjegnete seksualno prenosive infekcije i spriječite njihovo širenje je suzdržavanje od seksa. Ako ste seksualno aktivni trebate primjenjivati neke od mjera zaštite.

Ne zaboravite da se seksualno prenosiva oboljenja mogu dobiti i upražnjavanjem oralnog seksa ili dodirivanjem genitalnih organa preko kože. Uvijek pitajte svog partnera dali ima ili je nekada imao neku od seksualno prenosivih oboljenja. Smanjivanjem broja seksualnih partnera smanuje se i rizik od seksualno prenosivih oboljenja (STDs).

Od presudne važnosti je da odmah zatražite pomoć od svog doktora.

Ako pripadate rizičnoj skupini redovno radite preglede na STDs.

Dr Boris i Bojana Škarica

seksualno prenosive bolesti